محور ـ منتظر نباشید سیب روی سرتان بیفتد تا جاذبه را کشف کنید. از اتاق خود بیرون بروید در جستوجوی تجربههای جدید باشید. با افراد مختلف در تماس باشید در محیطهایی قرار بگیرید. که خلاقیت را در شما زنده میکند. خودتان را جای مشتری بگذارید با او همدردی کنید. مانند مشتری فکر کنید و دنیا را از دریچهی دید او بنگرید. با وجود اینکه هیچ چارچوب مشخصی برای نوآوری وجود ندارد اما ما در ادامه چهار مرحلهای را که معمولاً برای ایجاد یک نوآوری طراحی محور متصور است توضیح میدهیم. این مراحل عبارتند از الهام، ترکیب، ایدهپردازی یا آزمایش و پیادهسازی.
الهام
الهام با مجموعهای از اقدامات برنامهریزیشده و آگاهانه رشد میکند متصل شدن به نیازها، تمایلات و انگیزههای انسانهای واقعی در شکلگیری ایدههای جدید به ما کمک میکند. رفتار مردم را در محیط کار و زندگیشان مشاهده کنید تا بتوانید نیازها و مشکلات آنها را بهتر درک کنید همدردی با مشتری روشی مطمئن در ایجاد نوآوریهای انسانمحور است.
ترکیب
حالا زمان آن رسیده که دادههای مشاهدهشده و ثبتشده را با هم ترکیب کنیم. در این مرحله باید از اطلاعات جمعآوری شده به الگویی خاص برسیم. الگوی بهدست آمده بایستی برای تعداد زیادی از مردم صادق باشد. برای این منظور از نقشهی همدردی استفاده میکنیم. در هنگام ترکیب تلاش کنید قسمتهایی از نقشه را که توانایی تبدیل به راهحلهای خلاقانه و تازه را دارند شناسایی کنید.
محور ـ نقشهی همدردی
نقشهی همدردی از چهار قسمت تشکیل شده است:
۱. روی وایتبرد یا فلیپچارت، نقشهای چهارقسمتی شبیه نقشهی بالا بکشید. اسم قسمتهای آن را گفتن، انجام دادن، فکر کردن و احساس کردن بگذارید.
۲. قسمت چپ را با نوشتههایی پُر کنید هر یک شامل مشاهدههای شماست. مشاهده دربارهی آنچه مردم انجام میدهند را در سمت چپ پایین و مشاهده دربارهی چه چیزی مردم میگویند را در سمت چپ بالا قرار دهید. از کاغذهای برچسبی رنگی استفاده کنید از رنگ سبز برای نکات مثبت، رنگ زرد نکات خنثی و رنگ قرمز برای نگرانیها، ناراحتیها و سردرگمیها استفاده کنید. لازم نیست همه چیز را یادداشت کنید فقط موضوعات مهم را ثبت کنید.
۳. پس از انجام این کار سراغ سمت راست نقشه بروید. سمت راست بالا را با آنچه مردم فکر میکنند و سمت راست پایین را با چیزی که مردم فکر میکنند پُر کنید. به زبان بدن مردم، به لحن صدایشان و انتخاب واژهها توجه داشته باشید.
۴. اکنون چند قدم عقبتر بروید و کل نقشه را ببینید. تلاش کنید از آنچه نوشتهاید، به اشتراک گذاشتهاید و صحبت کردهاید، نتیجه یا بینشی استخراج کنید. اکنون سوالات زیر را از خود بپرسید و به آنها جواب دهید.
• چه چیزی جدید یا شگفتانگیز است؟
• آیا بین یا درون بخشهای مختلف نقشه، تضاد یا ناپیوستگی وجود دارد؟
• ببینید چه الگوی غیرمنتظرهای نمایان شده است؟
• چه نیازهای پنهان انسانی آشکار شده است؟
نکته: کلید استخراج ارزش از مشاهدهی رفتار انسان، کسب بینشهای واقعی است. اگرچه ممکن است این کار چالشبرانگیز باشد، اما ارزش صرف زمان و تلاش را دارد. توصیه میکنیم نکاتی را ثبت کنید که به شما دید تازهای میدهند. تلاش کنید تعداد زیادی بینش و دانش تولید کنید. هرچه زمان بیشتری را به بحث و اکتشاف خود با دیگران اختصاص دهید، الگوها خود را نمایان میکنند. به دنبال کشف ایدههای محوری باشید.
ایدهپردازی و آزمایش
حالا شروع به اکتشاف و آزمون راهحلهای ممکن کنید. سعی کنید ایدههای زیادی را تولید کنید. جذابترین ایدهها را با نمونهسازی کمهزینه و سریع توسعه دهید. کلید موفقیت در سرعت، و توجه کمتر به کیفیت است. یعنی باید تعداد زیادی گزینه را بدون گیر افتادن و اسیر یکی از آنها شدن آزمود. از راه فهم بازخوردهای مشتریان و سایر ذینفعان، چرخههای طراحی محصول را طی کنید، ایده را توسعه دهید و در نهایت راهحلی پیدا کنید که انسانمحور، عملی و جذاب باشد.
پیاده سازی
قاعدتاً برنامههای عرضه محصول/خدمت میتوانند با توجه به تفاوتهای محصولات/خدمات و ایدهها، تفاوتهای محتوایی داشته باشند. پیش از عرضهی ایده به بازار، طراحی آن را بهبود دهید و راهی برای عرضهی آن بیابید. سعی کنید نسخهی اولیه را به بازار ارائه دهید و بهسرعت از بازخوردهای آن برای بهبود مداوم محصول/خدمت استفاده کنید تا محصول یا خدمت را کاملتر کنید.
Reference: Kelley, Tom & David. (2013) Creative Confidence: Unleashing the Creative Potential Within Us All